چگونه رتبه سایت را در گوگل افزایش دهیم؟
گوگل مدام در حال تغییر و اصلاح الگوریتمهایش است؛ طوری که سایتی با رتبهی خوب در یک سال پیش، ممکن است دیگر در صفحهی اول هم جایی نداشته باشد؛ به همین دلیل لازم است از آخرین تکنیکهای سئو (SEO: بهینهسازی برای موتورهای جستجو) برای پیشی گرفتن از رقبا مطلع باشید. در این مقاله به ارائهی مهمترین روشهای بهینهسازی سایت برای گوگل میپردازیم تا با بکارگیری آنها بتوانید ترافیک دریافتی از گوگل را برای سایت خود تا حد چشمگیری افزایش دهید.
۱. سازگاری با موبایل
امروزه بیشتر جستجوها از طریق موبایل و تبلت صورت میگیرد و گوگل هم به این موضوع اهمیت داده و سایتهای سازگار با موبایل را در رتبههای بالاتری نمایش میدهد. بنابراین سازگاری با موبایل دیگر یک قابلیت انتخابی نیست؛ بلکه یک ضرورت است. برای اینکه از سازگاری سایت خود با موبایل مطمئن شوید، میتوانید از ابزار تست سازگاری با موبایل گوگل استفاده کنید.
۲. افزایش سرعت سایت
در چند سال اخیر، گوگل توجه ویژهای به سرعت سایتها داشته است و هر چه وبسایت بارگیری سریعتری داشته باشد، شانس بیشتری برای کسب رتبههای بالاتر در نتایج پیدا میکند. البته برخی از تکنیکهای فنی برای افزایش سرعت سایت میتواند بخشهایی از وبسایت شما را از کار بیاندازد؛ برای همین لازم است بعد از اعمال تغییرات، از عملکرد صحیح سایت مطمئن شوید.لازم به ذکر است تیم نگاه صبا در کنار فرآیند بهینهسازی وبسایت، بهینهسازی تصاویر، فشردهسازی کدها، Browser Caching و دیگر تکنیکهای افزایش سرعت را روی سایت شما پیاده میکند.
۳. تولید محتوای باکیفیت
گوگل امروزه به اندازهی کافی باهوش شده که صفحات با کلمات کلیدی جعلی را از صفحات با محتوای عالی تشخیص دهد. محتوای عالی، محتوایی است که به نوعی به سوال کاربران پاسخ دهد و بقدری جذاب و معتبر است که کاربر آن را به اشتراک خواهد گذاشت. برای تولید محتوای سایت خود وقت بگذارید، تحقیق کنید و به هیچ عنوان کپی نکنید. البته تعجب ندارد اگر کپی شدهی همین مقالهی نگاه صبا را در سایت دیگری ببینید. همچنین به خوانایی متون و کوتاهی پاراگرافها اهمیت دهید و تصویری متناسب با موضوع برای مطالب خود انتخاب کنید.
۴. دریافت بکلینک
به لینکهایی که از سایت های معتبر به سایت شما هدایت میشوند و نزد موتورهای جستجو برای شما ایجاد اعتبار و ارزشآفرینی میکنند، بکلینک میگویند. دریافت بکلینک (Link Building) همچون گذشته تأثیر قابل توجهی در سئوی سایت دارد؛ اما باید بدانید دریافت لینکهای بیکیفیت و خرید بکلینک، اثر منفی در سئوی سایت شما خواهد گذاشت.
۵. فعالیت در شبکههای اجتماعی
برای برندینگ و حضور پرقدرت در فضای مجازی، لازم است در شبکههای اجتماعی فعالیت داشته باشید. برندینگ بعنوان یکی از اصول سئوی خارجی (Off-page SEO)، با کمک اشتراکگذاری و بازنشر مطالب کمک شایانی به افزایش جایگاه وبسایت در نتایج جستجو میکند. در واقع سئوی خارجی به گوگل میگوید که کاربران دربارهی سایت شما چگونه فکر میکنند، بنابراین از آن غافل نشوید.
۶. تجربه کاربری قوی
همانطور که در دنیای فروش همیشه حق با مشتری است،
در دنیای اینترنت نیز همیشه حق با کاربر است.
گوگل بیش از گذشته به تجربهی کاربری اهمیت میدهد و کاربران نیز سختپسندتر شدهاند؛ از این رو صرف داشتن محتوای خوب کافی نیست، سرعت بارگیری، طراحی حرفهای وبسایت، استفاده از ساختار متناسب با نیاز کاربر و در نهایت تجربه کاربری قوی از ملزومات یک وبسایت است. بنابراین لازم است تجربه کاربری را نیز بعنوان یکی از اقدامات سئوی سایت خود مدنظر قرار دهید.
۷. اهمیت به جستجوی صوتی
یکی از مسائل رو به رشد، جستجوی صوتیاست؛ بطوریکه طبق نظر برخی کارشناسان تا سال ۱۴۰۰، نیمی از جستجوها به شکل صوتی انجام خواهد شد؛ از این رو نباید از آن غافل شد. طبیعتاً کاربران، جستجوی صوتی را متفاوت از جستجوی نوشتاری انجام میدهند و از جملات طولانیتر و زبانی گفتاریتر استفاده میکنند؛ بنابراین با حدس این کلیدواژهها میتوانید سئوی سایت خود را بهبود دهید.
۸. تکنیکهای فنی سئو
تکنیکهای سئو تضمین میکند که وبسایت شما با دستورالعملهای ضروری موتورهای جستجو سازگار است و میتواند بر اساس کلمات کلیدی جستجو شده، فهرست و رتبهبندی شود. مواردی مثل برطرف کردن خطاهای ۴۰۴ و صفحات تکراری نه تنها به عملکرد سایت شما کمک میکند؛ بلکه باعث بهبود رتبهی شما در گوگل نیز خواهد شد. این تکنیکها در کنار دیگر تکنیکهای سئوی داخلی (On-page SEO)، از دیگر خدماتی است که توسط نگاه صبا ارائه میشود.